5 tips att tänka på innan ditt möte med kund

Dynamics365,crm,B2B,Sälj,social selling

Branscher vänds upp och ned den traditionella säljprocessen vänts till att bli mer kundstyrd

Märker du att dina kunder är mer pålästa och du får det tuffare med argumenten? 

 

Eller upplever du att det ställs helt andra krav på dig idag föratt få till ett möte?



Du har säkert själv märkt att din egen vardag är förändrad. När du ska köpa något så letar du säkert information innan på nätet, du kanske pratar med vänner eller kollegor och du letar efter olika fakta som kan göra att du är lite mer påläst innan du tar kontakt med en leverantör, går till en butik eller köper något på nätet.

 

Branscher vänds upp och ned den traditionella säljprocessen har vänts till att bli mer kundstyrd. De vet helt enkelt mer om ert varumärke och ert erbjudande redan innan du tar en första kontakt eller när de kontaktar dig. Det gör att det ställs helt andra krav på dig för att få till ett möte, få till ett avslut eller ens bli tilltänkt som val av leverantör.

 

Ladda ned rapporten här.

Rapport Framtidens smarta B2B försäljning

 

Här får du några tips för dit fortsatta arbete;

 

1. Nätverka för att växa som individ, inte för att driva affärer.
Bygg och utnyttja ditt nätverk på LinkedIn för att driva affären. Men skilj på ditt privata umgänge och arbetsrelationer. Ge av din kunskap, visa vad just nu kan erbjuda och bjud på tips. Gör dig sökbar. Du kan räkna med att du blir ”linkedIn’ad” innan ditt möte, så vad är det du visar?

 

2. Boka möten via dina kontakter 
Använd dig av dina kontakter på till exempel LinkedIn. Via dem kan du hitta prospects, nå fram till personer du normalt sett kanske inte har kontakt med och på så vis be om introduktioner. Använd dina sociala kanaler. Tänk på att göra det med omsorg och återgälda alltid tjänsten.  

 

3. Skaffa dig mer kunskap om dina kunder och jobba som ett team
Du kan hitta mängder av värdefull information om företag och individer inför en kontakt eller ett kundbesök. Genom att besöka den potentiella kundens profil på tex LinkedIn kan du läsa på och på så vis öka din möjlighet att lyckas på mötet. Vilken bransch är de inom, vilka utmaningar står de inför, vilka konkurrenter har de och hur långt har de kommit. Vad skrivs om och av kunden, vad säger de själva, vad letar de efter? Är det någon av dina kollegor som vet mer? Det handlar helt enkelt om att arbeta som ett team med dina kontakter och kollegor för att få fram det bästa underlaget inför mötet. Tänk att du ska bli ett med kunden.

 

4. Sammanställ all information du kan hitta om kunden
IT är ett stöd, inte ett onödigt ont. Det handlar inte alls om systemet utan hur du använder det. Det är vanligt att ett CRM enbart används med syfte att ledningen ska följa upp. Det blir därför något tråkigt och nödvändigt. Men om du vänder på det och använder det för att bygga kunskap om din kund för att skapa bättre relationer och hitta merförsäljning? Då kanske det känns roligare. Knyter du dessutom ihop LinkedIn med ditt CRM-system så får du en helhetsbild och helt nya insikter. Att lära dig om din kunds behov och utmaningar är idag en viktig nyckel till framgång. 

 

5. Byt säljprocessen mot kundresan.
Förändra ditt tankesätt kring säljprocessen. Men säger du nog nu, de flesta CRM system är uppbyggda efter den. Ja det stämmer, men när DU jobbar, ska du tänka på kundens behov. Var befinner de sig, vad har de för behov i den fast de befinner sig i? Då kan du möta dem på rätt plats i deras resa och det gör att de känner att du förstår dem.

 


Summerat kan vi enkelt enas om att du kan hitta allt du behöver inför ditt möte. Du behöver bara ta dig tid och hitta ett sätt att hantera och sammanställa informationen. Det är det som kan vara helt avgörande om du lyckas eller inte.

 


Vid ditt möte - glöm inte att:

- Du säljer ett värde – inte funktioner, teknik eller produkt
- De vill ha insikter och aha-upplevelser, inte en powerpoint med ditt erbjudande
- Viktigast; var en rådgivare. De ska känna att du kan deras bransch, behoven de har och utmaningarna de står inför.

 

Vill du ha mer tips så läs rapporten om framtidens smarta B2B-försäljning.