Den stora AI-trenden 2018

den nya arbetsplatsen

Ai trender

Artificiell Intelligens associerar vi med datorer som slår världsmästare i schack och kanske även med rumsrena japanska robothundar. Det finns betydligt mer jordnära, och i arbetslivet praktiska, tillämpningar än så. Den stora AI-trenden 2018 är kombinationen av artificiell intelligens med automatisering för att effektivisera affärsprocesser. Här är några områden där automatiserad intelligens kommer att hjälpa oss:

 

Datakvalitet. Från och med maj i år har våra kunder och medlemmar möjlighet att begära ut all information vi har om dem i alla våra system och databaser. Här gäller det att vi inte skicka ut felaktig eller inaktuell information om vi ska behålla våra kunders förtroende. Automatiserad intelligens hjälper oss att hitta data, göra matchningar, rätta stavfel, avgöra vilken data som är korrekt och rensa bort dubbletter.

 

Marknadsföring. Våra kunder och medlemmar förväntar sig i högre grad att all vår kommunikation är både relevant och personlig vilket ställer höga krav på marknadsavdelningen. Artificiell Intelligens hjälper till att skapa automatiserad och relevant content både för e-mailutskick och för det inloggade mötet på webben. Vi får också hjälp med att hitta nya leads och med att förutse vem vi måste ge extra uppmärksamhet för att inte tappa hen som kund eller medlem.

 

Kategorisering av ostrukturerad data. Du använder högst troligt en funktion idag som kategoriserar dina mejl antingen som skräppost eller som sådant du vill läsa. På samma vis kan vi automatiskt kategorisera frågor som kommer in till vår kundtjänst eller till vår support via websidor eller e-mail. Inom juridiken används AI för att leta igenom stora mängder dokument för att hitta sådant som är relevant för ett visst mål eller en tvist.

 

I takt med att vi får tillgång till mer data och mer information, behöver vi hitta metoder för att effektivisera vårt sätt att arbeta. Vi hinner inte läsa allt. Vi hinner inte manuellt gå igenom och kvalitetssäkra all data vi lagrar. Och vi hinner inte skriva ett personligt brev till varje kund.

 

Så… använd din och dina medarbetares tid väl under 2018.

 

Helen Ala