Fem avgörande faktorer för en lyckad digital omställning

Moln

Fem avgörande faktorer för en lyckad digital omställning

Ann Linder är en av våra duktiga och uppskattade kollegor på Microsoft och vi vill gärna dela med oss av hennes kunskaper kring hur man åstadkommer en lyckad digital transformation. Nedan har vi delat med oss av hennes senaste blogg...

 

Alla ni som deltog i Summit 16 för att få en första titt på Microsoft Dynamics 365 kunde höra R. “Ray” Wang – grundare och chefsanalytiker på Constellation Research – hålla sitt spännande anförande om effekterna av den digitala omställningen och vikten av att agera redan idag. 

”Den digitala darwinismen är skoningslös mot dem som väntar för länge”, varnade Wang. 

 

Men enligt en färsk undersökning som presenteras i rapporten Aligning the Organization for Its Digital Focus från MIT Sloan Management Review och Deloitte University Press, bedömer knappt hälften (44 %) av de drygt 3 700 företagsledare och analytiker som tillfrågats att deras organisationer förbereder sig på ett bra sätt för de omstörtande förändringar som digitaliseringen medför. Bland dem som har inlett anpassningen säger 32 % av de svarande att de ligger i startgroparna. Majoriteten (42 %) placerar sig själva i mitten, medan 26 % anser att de hör till dem som kommit längst. Den digitala omställningen har visserligen ingen mållinje, men det finns ett antal steg som gör det lättare att komma framåt.

I en intervju listade Wang nyligen fem framgångsfaktorer som han ser som avgörande för företag och organisationer som ska börja sin egen digitala omställning.

 

 1. Förstå ditt uppdrag. “Tänk noga igenom vad det är du vill uppnå,” säger Wang. ”Vad är företagets kundlöfte? Det är där vi börjar, för du måste förstå ditt uppdrag och vad du försöker göra för att kunna åstadkomma det.”

 

 2. Bygg upp en digital kultur. ”Vi ägnar mycket tid åt att prata om teknik och affärsmodeller, men hur gör vi det digitala mänskligt? En del av svaret är att utveckla ett digitalt dna och en digital kultur inom organisationen.”   ”Här är det viktigt att ha digitala hantverkare”, säger Wang. ”Det finns mängder av människor som främst använder vänster respektive höger hjärnhalva, och det gäller att hitta en balans. Massor av vetenskap, teknik, ingenjörskonst och matematik som kombineras med bra berättare, UX-utvecklare och folk som förstår sig på etnografi och antropologi. I samspelet mellan de här grupperna kommer man ett steg närmare en digital kultur.”

 

 3. Kom ihåg att funktion går före form. ”När du väl har fått ordning på affärsmodellerna är det dags att börja fundera över vilka coola tekniska lösningar du ska använda. Dels har du det grundläggande: sociala medier, mobila lösningar, molnet, big data och unified communications. Sedan har du alla de andra spännande sakerna som är på gång: sakernas internet, kognition, AI, robotik eller AR och VR.” 

 

­­ 4. Skippa magkänslan och basera besluten på data istället. “Det går inte att bedriva en verksamhet utan data - data är själva hjärtat i alla digitala företag. Och det gäller att ta vara på insikterna du får av din data och utnyttja det som kan ge dig en konkurrensfördel", säger Wang. 

 

 5. Uppmuntra nya samarbetsformer för innovation och skapande. ”Självklart ska du dra nytta av de P2P-modeller som redan finns. Du ska utnyttja nätverksekonomin där det går. Målet är att bygga en plattform som till och med dina konkurrenter vill använda som grund.”

 

Under intervjun berättar Ray mer om effekterna av den digitala omvandlingen, vilken teknik du behöver för att lyckas, vilka som bör leda satsningarna på er digitala omställning, hur försäljning, kundservice, it, ekonomi och marknadsföring påverkas och mycket mer. 

 

R "Ray" Wang är chefsanalytiker, grundare och vd för Constellation Research i Silicon Valley. Han har också skrivit bästsäljaren Disrupting Digital Business, utgiven av Harvard Business Review Press, och driver bloggen "A Software Insider’s Point of View" där han behandlar affärsstrategi och teknik. På bloggen berättar han bland annat om hur företag och organisationer påverkas av ny teknik och nya affärsmodeller, och inte minst av den digitala omvandlingen.   Hans analysföretag Constellation Research i Silicon Valley fungerar som rådgivare åt Global 2000-företag i frågor som rör framtidsanalys, affärsstrategi och införandet av omvälvande teknik.