Hoppa till huvudinnehåll

Byggbranschen

Digitalisering står högt upp på dagordningen för de flesta företagen i byggbranschen. Har du en strategi för hur det ska genomföras?

Hero Image

Integrerade system - en framgångsfaktor

Enligt en undersökning (IFS globala undersökning "Digital Change Survey") ser man att digitala initiativ inom byggbranschen inte har hängt med utan i de allra flesta fallen är föråldrade. Fortfarande används många olika system för olika processer, dokument hanteras på olika sätt och oftast manuellt. Systemen kommunicerar inte med varandra och tidsspill och tappad kunskap blir en kostnadsfaktor och därmed affärskritiskt.  

Det behöver inte alls vara så svårt eller tidsödande att dra igång den digitala transformationen. Bara du tar ett steg i taget. 

Utmaningar och möjligheter

Vardagen i bryggbranschen består av många kontaktpersoner, underleverantörer, byggherrar, mäklare och många leveranser. Med flera stora projekt på gång samtidigt med mycket personal inblandade ute på byggen och på kontoret, blir det kännbart i kassan när någon slutar. Projektet drar ut på tiden och felmarginalerna ökar. Det här är något som kan lösas genom att ni börjar titta på hur ni ska digitalisera vissa processer.

Fördelarna vid ett integrerat system är många; centraliserade inköp, kalkylering, planeringar och information om leverantörer. En samordning och utnyttjande av centrala avtal spar tid. Det ger också möjligheter att bättre kunna säkerställa kvaliteten och logistiken av materialet på bygget, där IoT kan vara en enorm framgångsfaktor. Andra fördelar kan vara bättre kontroll av säkerheten på bygget och därmed trygghet för de anställda. En viktig faktor för att behålla sin personal och kapa kostnaderna för rekryteringar.

Fördelar med ett digitalt arbetssätt

Jobba smartare och mer effektivt är ett viktigt konkurrensverktyg idag. Erfarenheten av de kunder vi jobbat med är att de ser hur effektiviteten har ökat och att affärsmöjligheterna samtidigt förändrats och utvecklats. 

Bättre kontroll på bygget

Sköter sig dina leverantörer? Får du leveranser i tid. Hur mycket tid går åt till att åtgärda fel? Både under byggets gång och på efterbesiktningar upplever du säkert att det gått fel någonstans i processen. Det skapar stora problem med förseningar och kostnader förenat med det. En trasslande leverantör drabbar lönsamheten. Att redan från början ha kontroll över vad som sker gör att du tidigt kan åtgärda eller byta leverantör

I många fall sker arbetet manuellt, rum fylls med pärmar och ritningar och det är svårt med en totalöversikt över hur projektet egentligen löper. Samtidigt behöver du ha kontroll på kostnader och en översikt över hur projektet gick;

  • blev det som förväntat?
  • vad funkade / vad funkade inte?

Idag går det att få en total projektöversikt med kraftfulla kalkyler som ger dig full kontroll efter vägen och ett bra avstamp inför nästa projekt. Med en digitalisering av ditt arbetsflöde kan du bland annat uppnå:

Säkerhet som i IT men också på arbetsplatsen

Du måste också hantera de olika säkerhetskraven som finns på en byggarbetsplats. Riskerna ökar för arbetsplatsolyckor om du har anställda som talar flera språk. Med enkla rapporteringsverktyg går dessa risker att minska.

Utöver den praktiska vardagen så finns också nya krav på hantering av information som nu tagits i EU (GDPR), som innebär att du måste säkra upp hur din personinformation används. Hanteras det här inte korrekt så står ni inför en sanktionsrisk på 4% av företagets omsättning. Det går enkelt att hantera.

Lönsamhet i dina projekt

Genom att allt finns digitaliserat får du full kontroll av projektet och kan i realtid enkelt få ut en analys som är ett kraftfullt verktyg för att se status i dina projekt och ge dig fördelar inför nästa projekt. Du kan undvika de uppenbara bristerna genom att tydligt se vart det gick fel och vad det kostade er. Svaren på frågorna får du enkelt och tydligt ut i grafer, diagram och via rapporter. När du går igång med nästa projekt har du ännu bättre förutsättningar för att bli effektivare och därmed spara tid och pengar.

Få rätt personal att stanna

Det är viktigt att attrahera rätt personal och framförallt få dem att stanna för att bibehålla din produktivitet och effektivitet. För att locka välutbildade och yngre förmågor behöver också du ha ett mer modernt arbetssätt. De är vana att jobba på ett helt annat sätt redan från skolan. 

Det här är en del av fördelarna med att bygga ihop hela företagsets processer. 

Tveka inte att börja din resa! 

Lästips: Blir byggföretagen uppätna?

Digitala transformationen en enklare match än du tror

Gör inte allt på en gång! Vi sticker inte under stol med att en digitaliseringsprocess tar en hel del tid. Därför vill vi verkligen lyfta fram hur viktigt det är att ta det steg för steg. Du behöver inte alls köpa in stora färdiga system från början utan du bygger istället på med de byggstenar du behöver allt eftersom du har behov eller vill utveckla.

System är faktiskt bara ett system. Tekniken i sig är inget problem för idag finns allt som täcker alla behov. Frågan du istället ska ställa dig är – vad är det just du behöver.

Så börjar du - ta ett steg i taget

Börja helt enkelt med att titta på var i processen är det mest affärskritiskt att börja.

Är det ett rent säljstöd och ärendehantering, eller behöver du för hela processen med kalkylering, projektstyrning, dokument- och ÄTA hantering? Du ska ha varken mer eller mindre än det du faktiskt kan dra nytta av och det ska vara så enkelt så att alla kan använda det. Och du kan faktiskt börja med ett steg i taget, viktigast är att det är framtidssäkrat och påbyggnadsbart.

Anpassa efter dina behov

Vi har erfarenheten och möjligheten att hjälpa dig på vägen och se till att allt anpassas efter dina behov. Känner du att du vill veta mer så finns vi här. Vi berättar gärna kring våra erfarenheter av våra kunder inom din bransch och hjälper dig med din resa in i framtiden.

Fyll i formuläret för att kontakta oss så återkommer vi snarast möjligt