Många sitter kvar i att klippa och klistra

Digital Transformation

Vad vill och behöver kunderna? Var befinner de sig på sin digitala resa? Fråga dig själv: Vad kan jag göra för att underlätta?

 

Transformation handlar om förändring till det bättre. Modern teknologi gör det möjligt, inte bara att förbättra, utan att skapa helt nya arbetsupplevelser. Så här kan du möta dagens säljutmaningar.

 

Vi möter oftare än man kan tro kunder som fortfarande använder klipp-och-klistra för att hantera sina säljprocesser. Låter det komiskt? Det är det inte, det är verklighet och vardag för många. Men nu finns bra systemstöd som hjälper dig i din digitala transformation och gör skillnad på riktigt. Sätt dig inte i klistret – gör ett klipp istället!

 

För att lyckas skapa en positiv förändring med ett effektivt affärsstöd som hänger med i tiden ska du tänka på följande. Se till att ha koll på köpresan – var i processen befinner sig kunden? Integrera kunskapen och dina affärsmöjligheter, prospekt, leads och personliga kontakter på exempelvis Linkedin, i systemstödet. Ta ett inriktningsbeslut och satsa på förändring steg för steg. Agera snabbt, fatta flera mindre beslut på vägen istället för ett stort. Se till hela verksamheten, att välja systemstöd är inte i första hand en sak för IT-avdelningen.

 

Kundens köpresa i fokus

Med moderna system kan du sammanföra CRM och ERP så att det ser likadant ut överallt. Men den affärsdrivande effekten kommer först när du och ditt team jobbar proaktivt med kundens köpresa i fokus. 68% av de företag som lämnar ett samarbete och väljer en ny leverantör gör det för att de känt sig nonchalerade som kund. Dagens köpare är ytterst pålästa och det finns många bra produkter på marknaden. Vår tids viktigaste ”USP” är därför hur vi vårdar våra kundrelationer och hur vi beter oss när vi närmar oss nya kunder.

 

Fånga kundens intresse

Att öka transparensen och systematisera samverkan med hjälp av nya tekniska lösningar kan låta enkelt. Ändå famlar många runt med saxen i högsta hugg och slipsen på trekvart. I ett worst case scenario anser säljarna att marknadsavdelningen brister i förståelse för kundens behov medan marknadsfolket tycker att säljarna är digitalt omogna. Vi riskerar då att få kämpa i motvind på ett fält av misstro istället för att surfa fram på en våg av kommunikation och samarbete. Det finns inget utrymme för intern tröghet i en tid där vi till varje pris måste fånga kundens intresse. Sälj och marknad måste med gemensamma krafter jobba med inbound marketing, det vill säga riktade aktiviteter som syftar till att locka kundens intresse, exempelvis content marketing och social selling. Moderna marknadsföringstekniker måste transformeras till att även bli effektiva säljmetoder.

 

Hur ser det ut på ditt företag?

Vilken betydelse har vi-känslan för företagets varumärke? Svaret är: extremt stor! Ett ”vi” består av ett flertal individer som vill något gemensamt och som strävar mot samma mål, som delar och sprider information och ser sig som en viktig del av den gemensamma helheten. Var och en i detta ”vi” har även ett personligt varumärke. Vi måste använda våra personliga varumärken genom att vara aktiva och relevanta, lyhörda och pålästa. Precis som kunderna – som också är individer. Vi bör därför träna upp och kombinera digital medievana med smarta tekniska system som sparar tid.

 

Integrera sälj och marknad

Att tala om digital transformation på individnivå är intressant. Att se och lyfta varje medarbetare, med sitt expertområde och sin personlighet, är att bli konkurrenskraftig. För detta krävs nytänkande, organisationsutveckling, inspiration och smarta tekniklösningar. Nykundsbearbetning är ett gemensamt ansvar. Försäljning är en angelägenhet för hela bolaget. Det är på tok för ineffektivt att placera hela sälj-oket på säljarnas axlar. Det gamla, resurskrävande arbetssättet att ringa kalla samtal är ute, punkt slut. Integrera istället sälj och marknad och låt marknadsavdelningen generera leads till säljavdelningen. I kombination med transparenta digitala system effektiviseras helheten. Vi måste prata gränsöverskridande, annars kommer vi inte att överleva i längden. Det blir dessutom mycket roligare att jobba!

 

Inspiration och know-how i Upplevelserummet

Vi tror på att ta den digitala transformationen steg för steg. Innofactor vill visa vägen och vi har därför valt att bli konkreta. Vi har skapat ett upplevelsekoncept för att inspirera fler företag till reell insikt om hur man kan jobba på nya, smarta sätt. Vi kallar vårt koncept för Upplevelserummet, en digital zon där ledningsgrupper och arbetsteam jobbar tillsammans i ett samarbetscase under en halv dag.

 

Vill du veta mer?

Vi kan visa dig hur du tar ditt team till nästa nivå och hur en digital plattform kan hjälpa er verksamhet att skapa en mer framgångsrik kunddialog. Innofactor erbjuder en unik upplevelse som kan förändra ert arbetssätt, effektivt och proaktivt. Möt utmaningarna tillsammans. Det finns massor av möjligheter och nya sätt att ta sig an dagens säljutmaningar. Men ingen tid att förlora.

 

Läs mer här

Engagera fler i försäljningen 

TIPS: Vägledning i er Digitala transformation